tisdag 8 juli 2014

La sal de la vida- Livets salt

Bild från http://flordesaldestrenc.com/
Den fantastiska ön Mallorca har mycket att erbjuda. Här finns gudomligt vackra vyer, naturupplevelser, stränder, lantidyll, byar och storstadspuls. Och underbart salt. De må låta roligt att jag just nämner salt, men det här med mig och kryddor/salt är något speciellt.

När jag reser älskar jag att köpa med mig kryddor från det land eller den plats jag besöker. När jag sedan improviserar mig fram i köket kan de mest himmelska smaker ta form. Det bästa av allt är att man då också bevarar en del av reseupplevelsen trots att man är på hemmaplan.

Havssalt är en favorit när jag lagar mat och då helst salt från Mallorca. Tro mig, det går minst lika bra att laga mat med salt från en vanlig matbutik. Men kärleken till saltet från Mallorca, Flor de Sal d' Es Trenc, har blivit väldigt speciell. Varje gång jag besöker ön envisas jag därför med att besöka någon av butikerna och frossar i de underbara smaksättningarna. Resesällskapet kanske inte alltid delar min fascination för saltet, men när de sedan besöker butikerna och får botanisera och provsmaka sig fram bland de olika varianterna brukar det ofta slinka ner både en och två burkar även för dem.


Flor de Sal d' Es Trenc utvinns direkt från havet vid naturområdet och den kända stranden Es Trenc på sydöstra Mallorca. Hyr man en bil under sin vistelse på ön är ett besök här definivt värt en omväg. Både för de natursköna omgivningarnas skull och för att ta del av den spännande processen. Saltet har utvunnits här sedan 2003 och de optimala förutsättningarna vad gäller väder och vind, sol och temperatur ger saltet dess mjukhet och speciella arom. Det perfekta klimatet i Es Trenc gör att saltet formar sig till små kristaller och blomformationer på vattenytan. Därav att saltet fått just namnet Flor de Sal (översatt saltblomma).

Saltet finns en rad olika smaksättningar och kan användas i allt från sallader till kötträtter. Några favoriter är "Limón och lavenda" som är underbart till fiskrätter, "Mediterránea" som passar utsökt till kyckling eller som salladskrydda och "Olivas negras" som kan ge kötträtter en extra piff. Och så har vi såklart "Natural" som har en given plats i mitt kryddskåp och som flitit används till det mesta.

På ön kan man stöta på och köpa saltet på ett flertal platser, bla på flygplatsen. Men besök gärna någon av Flor de Sal d' Es Trencs egna butiker om du har möjlighet. Då kan du nämligen provsmaka dig fram bland de olika smaksättningarna och hitta din egen favorit, men också få lyssna till kulinariska utläggningar om saltets karaktär, få tips på trevliga recept eller bara njuta av de vackra förpackningarna.









Flor de Sal d' Es Trencs egna butiker på Mallorca hittar du här:

I d' Es Trenc
Carretera De Campos- Coloni Sant Jordi
07630 Campos

I Santanyí
Plaza Mayor, 16
07650 Santanyí

I Alcúdia
Calle Mayor, 30
07400 Alcúdia

I Artà
Antonio Blanes, 25
07570 Artà

Läs mer om Flor de Sal d' Es Trenc här.

Amor
/Anna

Inga kommentarer: