lördag 2 augusti 2014

Happy pride! För mångfald, tolerans och medmänsklighet



Idag är kärlekens dag. Toleransens dag. Mångfaldens dag. Medmänsklighetens dag.

Jag känner en sådan stolthet och glädje att vi har nått så pass långt i Sverige att det inte längre är märkligt att ha festivaler som Pride. Jag blir nästan tårögd när jag ser regnbågsflaggorna pryda i stort sett hela Stockholms innerstad en dag som denna, från koja till slott. Det finns otroligt mycket mer att göra, men det viktiga är att vi aldrig ger upp. Medmänsklighet och kärlek; oavsett etnicitet, funktionshinder, sjukdom, sexuell läggning, religion eller kön.

Jag har många homosexuella vänner som förrutom sin egen process även har fått kämpa med sitt ursprung eller sin familjs inhumana attityd. Jag har homosexuella vänner som har flytt sina hemländer enbart för sin sexuella läggning. Jag har homosexuella vänner som har fått höra glåpord och blivit misshandlade av idoter på gatan bara för att dem är dem. Varför?

Så mycket kärlek, insikt och värme som jag fått av er mina älskade vänner. Den kärleken är obeskrivlig. Jag är så glad att jag får vara en del av er och vår viktiga kamp för människors lika värde. Den här dagen är för ER.

Ingen människa på denna jord ska behöva ta emot hat. Hissa därför regnbågsflaggan idag som en viktig symbol i kampen för medmänsklighet och tolerans. Jag tänker aldrig sluta kämpa. Gör inte det du det du heller.




Peace! 

Anna

Inga kommentarer: