onsdag 6 augusti 2014

Livet är alltför kort för att äta och dricka dåligt


"Livet är alltför kort för att äta och dricka dåligt"

Är det något italienarna är duktiga på så är det att uppskatta god mat och gott vin. Att prata med en italienare om diverse dieter är nästan som att svära i kyrkan. Kanske är det för att deras förhållande till mat är så naturligt. Det är en viktig del av kulturen och därmed också i italienarnas liv.

Tv- personligheten, kocken och mångsysslaren Paolo Roberto sade en gång något väldigt klokt som jag har tagit fasta på. Som den italienare han är proklamerade han nämligen vikten av att uppskatta mat för det fina det är med orden "Mat får aldrig bli något skamfullt eller förknippat med något hemskt. Mat ska vara lustfyllt". Det är så sant som det är sagt.

Jag har haft perioder i mitt liv då mitt förhållande till mat har varit komplicerat. Jag har alltid älskat mat och kan bli tårögd av en god middag. Därför har nog ingen blivit mer förvånad än jag själv de gånger då jag inte velat stoppat i mig någon mat alls eller känt behov av att genast springa av mig de kalorier jag stoppat i mig. De har egentligen inte haft någonting med maten i sig att göra utan har snarare varit ett sätt för mig att ta kontroll i något okontrollerbart. Under en period för ett antal år sedan gick det så långt att jag blev sjukligt smal. Jag kunde fortfarande sukta efter goda måltider, men fick inte ner något. Känslan var hemskt.

Nu, ett antal år senare kan jag inte förstå hur det kunde hända, men den tiden har gett mig lärorika insikter. Nämligen att ingen diet i världen gör dig lyckligare om det inte handlar om nödvändig viktminskning på grund av hälsomässiga skäl. Det är helt enkelt inte värt det. Att gå miste om all den goda mat och dryck som finns där ute. Nej, det är definitivt inte värt det.

Att äta och dricka gott sätter en guldkant på tillvaron och speciellt om måltiden intas i sällskap med nära och kära. Det behöver varken vara dyrt eller exklusivt. Det viktiga är att råvarorna är bra och att tillagningen har gjorts med hjärta och omsorg. Italienarna är väldigt duktiga på det och vi börjar även uppskatta det här i Sverige. Det gör mig så glad. För inget kan vara bättre än en god måltid med dem man älskar mest.









Lev och njut!

Anna

Inga kommentarer: