söndag 26 oktober 2014

Ginger boost


Hur början man dagen på bästa sätt? Jo, med en riktig god fruktsmoothie med ingefära. Jag är helt såld på denna lilla knöl till grönsak. Den må se trist och tråkig ut där den ligger i frukt-och grönsaksdisken, men har man väl börjat använda ingefära i såväl matlagning som fruktdrinkar kan man aldrig sluta. Det är både gott och uppfriskande. Att ingefära dessutom är toppen för vårat välmående är ju bara ett extra plus. 

Fem skäl till varför ingefära är kroppens bästa vän:
1. Ingefära ökar matsmältningen
2. Ingefära har en avgiftande effekt
3. Ingefära innehåller mängder med antioxidanter och lindrar ex. förkylningar
4. Ingefära är bra för illamående
5. Ingefära ökar blodflödet och gör att kroppen får lägre kolesterolhalt

~~~~~
Ingefära är dock inte någon enkel ingrediens. Antingen hatar eller älskar man den. Jag tillhör den senare skaran, men jag vet att det är många som inte är lika fascinerade. Ett knep kan då vara att göra en smoothie med ingefära. Då blir inte smaken lika påtaglig.  

Denna goda smoothie försöker jag göra så ofta jag har möjlighet. En riktigt uppfriskande och hälsosam energidryck.

Blanda nedan ingredienser i en mixer. Servera i ett vackert glas och dekorera gärna med lite rivet limeskal och ett roligt sugrör.

- 1 hackad morot
- 1 kiwi
- 1 päron
- 1 banan
- 1 grapefrukt
- ett knippe mynta
- finhackad ingefära (efter tycke och smak)
- 1 tsk Spirulinapulver


Love
/Anna

Inga kommentarer: