söndag 10 maj 2015

När de mäktiga bergen kallar


När jag kommer till platser där det finns mäktig natur är det som att det suger till i kroppen. En slags magnetism som drar mig dit. Desto högre berg och spektakulära vyer desto bättre. Under min vecka på Gran Canaria besökte jag bergen flera gånger. Mäktigt så det förslår! Allra vackrast är såklart natur som denna i det varma kvällsljuset, men bergen är häftiga oavsett tidpunkt på dagen.  

På ön finns flera toppar på närmare 2 000 meter över havet. Att ta sig över massiven är en utmaning i sig med snäva och smala serpentinvägar. Knappast något för åksjuka, men en mycket vacker upplevelse. 

Ett tips är att köra till öns norra sida och sedan åka söderut. Vägarna är bra och skyltarna tydliga. Det är med andra ord inte särskilt svårt att ta sig fram, men var beredd på utmanande bilkörning med kurvor, hisnande stup och gasen i botten. 

Jag rekommenderar varmt att köra väg G70 över Montaña Alta i riktning mot Artenara och Tejada och sedan ta G60 söderut mot Maspalomas. Det häftiga med denna tur är resan genom öns alla olika naturformer, från de intensivt grönskande dalarna på norra delen och de dramatiska topparna i mitten på ön till det Gran Canyon- liknande landskapet i söder.

 Trevlig tur!

















/Anna

1 kommentar:

Anonym sa...

Fantastiska bilder!!!