lördag 6 juni 2015

Älskade Sverige


Sverige, Sverige älskade fosterland. För mig står du för så mycket vackert. Mångfald, demokrati, trygghet, öppenhet, frihet och framtid. Jag är så stolt över att vara svensk och känner det extra mycket när vår blågula flagga vajar i vinden. Försommardagar som denna är bland det finaste jag vet. För att inte tala om de sagolika nätterna när nordiska ljuset trollbinder varenda själ. 

Visst finns det många problem och mörka sidor att ta itu med även i vårt till synes trygga och fina land, men just idag väljer jag att fokusera på det vackra. 

Jag tänker ofta på vad Sverige faktiskt betyder för mig när jag varit ute och rest. När flygplanet närmar sig Stockholm och jag ser de blå sjöarna, de stora skogarna och de små städerna fylls jag av så mycket känslor. Inte sällan har tårarna runnit ner för mina kinder när jag tittat ut genom fönstret. Mest påtagligt har det blivit när jag varit i länder som ständigt lever med konflikter, där krig och flykt hör till vardagen och där rädslan för vad framtiden ska föra med sig alltid är överhängande. Det är inte Sverige, men det är verkligheten i många andra länder. Att då närma sig Sverige från ovan gör mig ofta väldigt berörd. För att inte tala om när jag hör samer som jojkar, när jag ser bilder på Stockholm i sommarljus, när jag ser invandrarbarns tindrande ögon, hör skolbarn sjunga Den blomstertid nu kommer eller ser mass-starten i Vasaloppet.

Sverige är inte som Norge eller Frankrike när det kommer till nationaldagsfirande. Visst kan jag ibland sakna en gnutta patriotism i vårt land, men samtidigt är jag stolt över att vi inte är så nationalistiska. Det vittnar till och med vår nationalsång om. "Jag jag vill leva, jag vill dö i Norden..." Det handlar om Norden och inte Sverige. Det handlar om oss. Om Europa och världen. Det gör mig varm i hjärtat. 

Som svenskar, oavsett om vi är födda här eller invandrare, har vi all anledning att sträcka på oss och vara stolta över vårt land. Stolta för att vi är ett av de länder som tar emot allra flest flyktingar per capita, är ett land som trots sin storlek lyckas skapa världsstjärnor som Avicii och ABBA och fotbollsproffs som Zlatan. Stolta för att vi har pass som ger oss en rörlighet i världen som är få människor förunnat. Stolta för att vi har bland den vackraste skärgården i världen, har magiska sommarnätter och en underbar natur som är tillgänglig för alla. Stolta för att vi kämpar för jämlikhet och jämställdhet. Stolta för att vi ger föräldrar möjlighet att vara hemma med sina barn. Men framför allt, stolta för att vi är vi och för det samhälle som vi skapat och ska fortsätta att skapa.

Låt aldrig mörka krafter få förstöra den känslan eller vackra symboler som vår flagga och nationalsång. Jag hoppas att Sverige även fortsättningsvis får vara det öppna och toleranta land som jag älskar. Det land som gör mig så stolt. 


Inga kommentarer: