fredag 28 augusti 2015

Ett torn på fall - ännu en överskattad sevärdhet


Jag har besökt ett antal klassiska sevärdheter i mina dagar och kan inte låta bli att fascineras över den dragningskraft de har på oss människor. Det är som att vi har något instinktivt behov att vi måste pricka av och själva uppleva dem. Inte alla gånger för att de är så spektakulära eller speciella utan snarare för att kunna säga att ”jag var där”. Visst finns det sevärdheter som verkligen gör skäl för den uppmärksamhet som de ges; exempelvis Eiffeltornet, Akropolis eller Forum Romanum. Samtidigt finns det andra utflyktsmål som blir en ren och skär besvikelse. Ändå ska vi dit. Jag är en av dem och troligtvis du också.

Lutande tornet i Pisa har aldrig varit något måste för mig, men när jag nu ändå var i krokarna hade det varit konstigt att inte gå förbi  och se det. Precis som jag misstänkte innan så var det  inte något märkvärdigt. Visst är det fascinerande att tornet fortfarande står kvar trots sin lutning, men det stod både rakare och var mindre än jag hade föreställt mig. Dessutom var omgivningarna inget att direkt hurra för. Det som fascinerade mig var istället alla de horder av turister som flockades kring tornet i jakt på den perfekta selfien eller den häftigaste kroppsformationen i luften framför tornet för att sedan på bild få det att se ut som att man själv minsann tippade det.

Jag blir alltid så full i skratt av denna hysteri. Tills jag inser att jag själv är en del av den.
 
 
 
 
 
/Anna
 
 

Inga kommentarer: