söndag 27 september 2015

In the streets of Reykjavik


Mitt Islandspecial börjar med huvudstaden Reykjavik. Jag visste inte riktigt vad jag skulle förvänta mig av staden, mer än det man hört om det levande nattlivet. Jag måste erkänna att jag faktiskt gillade stämningen i staden. Det var lite som att ta en gnutta av Köpenhamn och Oslo och blanda det med någon avlägsen vinterort uppe i norr.

Staden var inte speciellt vacker, men vissa kvarter hade ändå sin charm. Det Reykjavik hade var däremot några riktigt trevliga restauranger, caféer och barer. Det fanns även några inspirerande butiker att kika in i. Nackdelen är att allt är väldigt dyrt i Reykjavik, vilket förtar det hela en aning.

Här kommer tre tips på ställen

Bästa utsiktspunkten:
Kyrktornet i kyrkan Hallgrimskyrka. Reykjavik á la 360 grader. Bra att börja här för att få en bra överblick över stan.

Bästa butiken:
My Concept Store på Laygavegl 45,  läckra inredningsgrejer, coffetable books och fina presenter www.myconceptstore.is/

Läckraste restaurangen: 
Grillmarkadurrin, Laekjargata 2A, läcker inredning, god mat och trevlig miljör. Rekommenderas starkt! www.grillmarkadurinn.is




















/Anna

2 kommentarer:

Kattas Betraktelser sa...

Jag vill verkligen besöka Island. Har nu länge haft det på min göra lista.

Anna/Gypset Nomad sa...

Island är verkligen ett annorlunda och häftigt land. I synnerhet om man älskar naturupplevelser.