onsdag 30 december 2015

Från idé till skapande


För en tid sedan började jag skissa på ett sideboard till mitt vardagsrum. Eftersom jag är en person som har kort startsträcka mellan tanke och handling ville jag ha färdigt allt på en gång, men ibland får man helt enkelt ge sig till tåls trots att tålamodet tryter.

Nu i mellandagarna fick jag så äntligen möjlighet att realisera min idé om ett läckert sideboard i järn med hjälp av min käre far och hans kusin här i Dalarna. Jag har aldrig tidigare varit med och svetsat, men fick nu lära mig både det ena och det andra om såväl lödning som hållfasthet. Livet är ett ständigt lärande!

Att se saker växa fram är väldigt spännande och det häftiga med just svetsning är att det kan få det mest tunga material som järn att forma sig. Från att ha varit lösa delar bestående av järnskivor och stänger utvecklades det hela så småningom till en läcker kreation. Och så glad jag blev när jag såg resultatet av min idé.

Bordet ska nu fraktas tillbaka till Stockholm och få sin plats i mitt hem. Och där lär det också få stå. Att ha ett bord i järn är ju nämligen inte det mest flexibla alternativet eftersom det väger bly, men snyggt blev det. Det hela förgylls nu med en ljus stensatta. Jag återkommer med bilder när det är på plats.

Glöm inte att vara kreativa, det lönar sig. Både ekonomiskt och själsligt!











Love
från "svetsaren"

Inga kommentarer: